اخبار داخلی
شماره: 1045
1391/03/18 - 10:31
ارائه دو داروی موثر برای كند سازی پیشرفت سرطان پوست

محققان دو داروی جدید طراحی كرده اند كه با متوقف سازی ژنهای موثر در بروز سرطان پوست ملانوما، موثر تر از شیمی درمانی عمل می كند و مانع از پیشرفت سرطان می شوند

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا؛ این داروها كه trametinib و dabrafenib نام دارند بر روی بیماران مبتلا به ملانومای پیشرفته آزمایش شدند و نتایج آن در نشست انجمن آمریكایی سرطان شناسی بالینی در شیكاگو ارائه شده است. محققان دریافتند حدود 80 درصد بیماران دارای ژن جهش یافته BRAF كه تحت درمان با trametinib قرار گرفتند در مقایسه با 67 درصد از افرادی كه تحت شیمی درمانی قرار داشتند از درمان استاندارد استفاده كردند، شش ماه بیشتر به طول عمرشان افزوده شد. به طور جداگانه ای ، داروی dabrafenib پیشرفت بیماری را 1/5 ماه به تاخیر انداخت .این میزان در درمان با شیمی درمانی 7/2 ماه بود.

سرطان در پی تغییرات ژنتیكی در سلول ها روی می دهد و به گیرنده های فاكتور رشد تومور امكان می دهد تا مسیرهای مختلفی را فعال كنند از جمله پروتئینMEK را فعال كنند.

محققان معتقدند سرطان پوست ملانوما ناشی از جهش ژن BRAF وابسته به پروتئین MEK, است كه برای تقویت سیگنال ژنتیكی سرطان لازم است.داروی Trametinib قرصی است كه فقط برای بیماران دچار جهش ژن BRAF به كار می رود اما پروتئین MEK را متوقف می كند كه پایین دست BRAF در زنجیره سیگنال هایی كه است كه رشد تومور را تسریع می كند.

متوقف سازی MEK می تواند جایگزینی برای متوقف سازی BRAF باشد كه موجب سرطان پوست ثانویه نمی شود . برخی نتایج اولیه حاكی از آن است كه بازدارنده های BRAF و بازدارنده های MEK را می توان با هم استفاده كرد.

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved